De spitsstroken verbeteren straks de doorstroming op de snelweg. Daardoor vermindert ook de drukte door sluipverkeer op de gewestwegen in de omgeving. Tegelijk treft AWV geluidsmilderende maatregelen. Het hele project neemt ongeveer 1 jaar in beslag, met enige hinder op de snelweg en omgeving.
Update - 7 april
Welke aanpassingen en waarom?
AWV vernieuwt de afrit aan complex 26, in de rijrichting van Antwerpen. Vanaf de brug van de Paalsesteenweg maken ze een zone naast de bestaande spitsstrook vrij, en vormen die om tot een afrit. Ze passen het talud aan, plaatsen nieuwe vangrails en verplaatsen de openbare verlichting. De aanpassingen aan de complexen van Tessenderlo en Beringen zijn nodig om de spitsstroken tussen Beringen en Ham te kunnen realiseren.
Minderhinder-maatregelen: afrit 26 s nachts afgesloten en snelheidsbeperking
De werken starten op maandagavond 10 april en duren naar verwachting tot maandag 24 april. Om veilig aan de slag te kunnen en de hinder te beperken, neemt AWV deze maatregelen:
- De werken worden s nachts uitgevoerd.
- De drukke afrit van complex 26 Beringen is tijdens de werken van 10 tot 24 april elke nacht afgesloten tussen 22.00 uur tot 5.00 uur.
- Verkeer volgt de omleiding via complex 25a Tessenderlo.
- Doorgaand verkeer op de E313 ondervindt hinder door een snelheidsbeperking en eventuele inname van de rechterrijstrook.
- Overdag kan het verkeer de afrit wel nemen.
Afrit volledig weekend afgesloten van 21 tot 24 april
Van vrijdagavond 21 april - 20.00 uur tot en met maandagochtend 24 april - 5.00 uur realiseert AWV de aantakking van de nieuwe afrit met de E313.
- De afrit is afgesloten.
- Verkeer rijdt om via complex 25a Tessenderlo.
Update - 29 maart
Om de spitsstroken tussen Beringen en Ham te kunnen realiseren, zijn aanpassingen aan de complexen van Tessenderlo en Beringen noodzakelijk. Donderdag 30 maart start AWV met de aanleg van een nieuwe oprit aan complex 25a Tessenderlo die zal aansluiten op de toekomstige spitsstroken.
Eerst grondwerken voor ophoging zone
In Tessenderlo volgt het verkeer komende van de N73 straks een aangepast tracé om richting Antwerpen de E313 op te rijden.
- De oude oprit verdwijnt, maar blijft tijdens de werken nog in gebruik.
- Op de locatie van de nieuwe oprit moet de aannemer de grond ophogen.
- Daarna wordt de stabiliteit van die grond enkele maanden gemonitord.
De werken duren zon 4 maanden, bij gunstige werf- en weersomstandigheden.
Minder-hinder maatregelen: beperkte hinder, 1 weekend afsluiting oprit
- De aannemer werkt vooral naast de rijweg waardoor de oprit open blijft tijdens de werken.
- Er geldt een snelheidsbeperking.
- Aan het einde van de werken zal de oprit 1 weekend afgesloten zijn om de aantakking met de spitsstroken te realiseren. AWV zal hier tijdig over communiceren.
Werken aan afrit tankstation
Tijdens de paasvakantie vernieuwt AWV de afrit 25a richting het tankstation. Het tankstation en de afrit richting Tessenderlo blijven bereikbaar tijdens de werken, zij het met een verkorte afrit.
Complex Beringen: oprit voorbij brugpijler richting Antwerpen
Ook in Beringen wordt de oprit richting Antwerpen vernieuwd om aan te sluiten op de spitsstroken. De aannemer is al gestart met werken naast de rijweg.
- De nabijheid van de brug van de Beverlosesteenweg zorgt ervoor dat de oprit uitgebreid moet worden naar de buitenkant.
- De nieuwe invoegstrook loopt na de werken tot voorbij de brugpijler om daarna veilig aan te sluiten op de spitsstroken richting Antwerpen.
- Vanaf mei is hier bijkomende verkeershinder, vanaf dan wordt de pechstrook ingenomen.
- Begin juni 2023 zal de oprit in Beringen één weekend ook afgesloten zijn.
- We realiseren dan de aantakking met de spitsstroken.
- We zullen hier tijdig over communiceren.
Spitsstroken tussen Beringen en Ham: geluidsmilderende maatregelen
De werken kaderen in de realisatie van spitsstroken op de bestaande pechstroken van de E313 tussen Beringen en Ham in beide richtingen. AWV legt ook nieuwe pechhavens aan naast de snelweg en vernieuwt de op- en afritten in Beringen (complex 26) en Tessenderlo (complex 25a).
AWV treft op de E313 tussen Lummen en Ham ook milderende maatregelen om het omgevingsgeluid aan te pakken. In drie zones wordt het betonnen wegdek in beide richtingen voorzien van fijne groefjes om het rolgeluid te verminderen, volgens de innovatieve techniek Next Generation Concrete Surface (NGCS).
De komende weken wordt s nachts de eerste zone tussen het Klaverblad Lummen en de brug van de N717 Gestelstraat/Voorstraat aangepakt. Deze ingrepen zelf zorgen voor aanzienlijke nachtelijke geluidshinder. Later dit jaar volgen ook nog zones in Beringen, Tessenderlo en Ham.
Portieken voor dynamische infoborden
Om de nieuwe spitsstroken te signaleren aan de weggebruikers, plaatst AWV op 13 locaties tussen Beringen en Ham portieken met dynamische infoborden over de E313.
- Die portieken worden verankerd in betonnen funderingen in de midden- en zijberm.
- Vanaf half januari plaatst de aannemer die funderingsvoeten.
- Dit gebeurt vooraf om de portieken exact op te meten en ze tijdens de uitvoering van de andere werken op maat te produceren.
- Aan het einde van het project worden de portieken op hun plaats gezet.
Fijne groeven in wegdek voor minder geluid
AWV treft in de zone tussen Beringen en Ham geluidsmilderende maatregelen.
- Omdat de E313 een belangrijke transportas is met veel zwaar verkeer bestaat het wegdek in deze zone uit beton.
- Op verschillende plaatsen gaat de aannemer fijne groeven in het beton frezen.
- Dankzij die groeven vermindert de wrijving van auto- en vrachtwagenbanden met het oppervlak en bijgevolg ook het rolgeluid.
- Dat levert een aanzienlijke geluidsreductie op.
- Dit frezen gebeurt s nachts, met onvermijdelijke geluidshinder voor de omgeving.
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van deze werken? Schrijft je dan in op de digitale nieuwsbrief. Dat kan via www.wegenenverkeer.be/beringen.
Zo blijf je eenvoudig op de hoogte over de werken en de bijhorende tijdelijke verkeerssituaties.