Integratie gemeente en OCMW afgerond

Gepubliceerd op dinsdag 16 april 2019 0 u.
De Vlaamse overheid besliste dat OCMW’s sinds 1 januari 2019 opgingen in de gemeentebesturen. Ham koos er bovendien voor om beide organen ook fysiek samen te brengen in het gemeentehuis. Op 19 april neemt de sociale dienst van het OCMW haar intrek in het gemeentehuis.

Je kan als burger dus voortaan terecht op één plaats met al je vragen. Een afspraak maak je vanaf nu ook via het centrale nummer 013 61 10 00. Ook voor het opladen van de budgetmeter is er een discreet hoekje voorzien in het gemeentehuis.

Door deze verregaande samensmelting kan het aanbod nog efficiënter worden georganiseerd en verbetert de toegankelijkheid van de dienstverlening. Het feit dat alle diensten in één gebouw werden ondergebracht, verlaagt bovendien de drempel om beroep te doen op sociale dienstverlening.

De backoffice diensten van het VrijeTijdsPunt betrekken hun aangepaste kantoren tegen begin mei. Het publiek loket van het VrijeTijdsPunt blijft voor alle duidelijkheid in de bib.

De contactgegevens van de diensten blijven over het algemeen behouden. Mocht er toch iets wijzigen, dan kan je dit terugvinden op www.ham.be/diensten.

Dienstencentrum

De activiteiten van het dienstencentrum blijven in de Roerdompstraat.

De vrijgekomen ruimte in het OCMW gebouw wordt ingenomen door Familiehulp. Zij openden begin oktober vorig jaar NOAH Ham. Een kleinschalig dagverzorgingshuis waar oudere personen met een zorgbehoefte een gezellige dag kunnen doorbrengen. Op die manier worden de familie en/of de mantelzorgers even ontlast. 

Denk aan je afspraak

Voor de dienst burgerzaken, de sociale dienst en de technische dienst heb je een afspraak nodig. Deze kan je boeken via www.ham.be/maakeenafspraak of 013 61 10 00. Zo ben je er zeker van dat je geholpen kan worden.