Vanaf april werken we op afspraak

Gepubliceerd op woensdag 21 maart 2018 0 u.
Vanaf april werken ook het OCMW, de dienst Burgerzaken en de dienst Ruimte&Infrastructuur tijdens de openingsuren op afspraak. Bedoeling is om de dienstverlening sneller en efficiënter te maken zodat je als burger nog beter en sneller wordt geholpen. Waarom, hoe en waarvoor, dat lees je hier...

Waarom op afspraak?

  • Je zal nauwelijks nog moeten wachten om geholpen te worden.
  • Je bent er als burger zeker van dat je geholpen kan worden. Moeten terugkomen omdat de betrokken specialist niet beschikbaar is, behoort tot het verleden.
  • De diensten weten wie er komt en komen dus goed voorbereid aan tafel. Dit zorgt voor snellere dienstverlening.
  • Maar ook jij als burger weet vooraf precies welke stukken je moet meebrengen. Terugkomen omdat je iets niet bij hebt is ook voorbij.

Wanneer kan ik een afspraak maken?

Je kan op afspraak langskomen tijdens de openingsuren. Deze blijven ongewijzigd.

  • maandag 8.30 tot 12.00 uur en 13.30 tot 19.00 uur
  • dinsdag tot vrijdag 8.30 tot 12.00 uur
  • woensdag 8.30 tot 12.00 uur en 13.00 tot 16.30 uur

Waarvoor moet ik een afspraak maken?

  • Sociale dienst OCMW
  • Burgerzaken
  • Ruimte
  • Infrastructuur

Hoe maak ik een afspraak?

  • Via Maak een afspraak of 013 61 10 00 voor een afspraak bij de gemeente.
  • Via 013 61 10 80 voor een afspraak met de sociale dienst van het OCMW.

Waar moet ik mij aanmelden?

  • Aan het onthaal van het gemeentehuis: voor afspraken bij de gemeente.
  • Aan het onthaal van het OCMW: voor afspraken met de sociale dienst.

Wat kan zonder afspraak?

  • Vuilniszakken (omruilen, afhalen op medisch voorschrift);
  • Verkoop grofvuilsticker;
  • Afhalen hondenpoepzakjes en stickers geen reclame;
  • Indienen offertes;
  • Indienen van meldingen;
  • Afhalen attesten en uittreksels die vooraf werden aangevraagd;
  • Afhalen rijbewijzen;
  • Aanvraag verwijdering grafzerk;
  • Afhalen arbeidskaart;
  • Afhalen uittreksel strafregister dat vooraf werd aangevraagd;

Moet ik nog wel naar het gemeentehuis?

Heel wat dienstverlening wordt intussen online aangeboden en kan je perfect van thuis uit regelen. Het is dus niet altijd nodig om langs te komen of om een afspraak te maken.

Iets melden kan snel en eenvoudig het e-formulier op www.ham.be/e-loket.

Documenten aanvragen Vraag diverse officiële attesten snel en veilig aan via MIJN DOSSIER of www.ham.be/e-loket.

Activiteiten en zalen boeken Reservaties, inschrijvingen en betalingen worden online geregeld en afgehandeld via www.ham.be/inschrijven.

Samengevat:

  • Een afspraak bij de gemeente maak je via Maak een afspraak of via 013 61 10 00.
  • Een afspraak maken bij de sociale dienst van het OCMW kan enkel telefonisch via 013 61 10 80.
  • We werken op afspraak tijdens de openingsuren.
  • De openingsuren blijven ongewijzigd.
  • Je kiest zelf wanneer het jou past om langs te komen.
  • Om dingen af te halen die op voorhand werden aangevraagd moet je geen afspraak maken.
  • Voor dienstverlening rond VrijeTijd moet je geen afspraak maken.