Morena Kasa is coördinator van Huurderssyndicaat Limburg. In een interview licht ze enkele zaken toe.
Wat zijn de belangrijkste diensten die het Huurderssyndicaat aanbiedt aan huurders? Welke vragen komen het meest tot bij jullie?
Alle huurders kunnen bij ons terecht voor juridisch advies in verband met vragen over hun woonsituatie of hun huurcontract. Wij bekijken samen wat de rechten en de plichten zijn van de huurder, staan de huurder bij door de regelgeving helder uit te leggen en adviseren welke stappen ondernomen kunnen worden. Ook kunnen we brieven opmaken voor huurders of doorverwijzen naar diensten die de huurder verder kunnen helpen.
De meest gestelde vraag is wie verantwoordelijk is voor een bepaalde herstelling. Ook met vragen over opzeggingsmogelijkheden komen heel wat mensen langs. Vragen over de huurwaarborg, de afrekening van kosten en lasten en over huurschade zijn ons ook absoluut niet vreemd.
Wat zijn de (voornaamste) rechten en plichten van huurders?
Een huurder heeft 2 belangrijke plichten: ten eerste de huur tijdig betalen en ten tweede de huurwoning goed onderhouden. Dat betekent onder meer dat de huurder herstellingen moet uitvoeren als hij deze zelf veroorzaakte. Gaat het over gebreken die niet ten laste liggen van de huurder, dan is het belangrijk dat de huurder dat laat weten aan de verhuurder, zodat die de herstelling op zich kan nemen.
De huurder heeft natuurlijk ook rechten. Zo is de verhuurder verplicht om een woning aan te bieden die aan de minimale woningkwaliteitsnormen voldoet. Daarnaast moet de verhuurder ook een rustig woongenot garanderen. Hij kan dus niet zomaar te pas en te onpas binnenvallen en kan maar op specifieke momenten het huurcontract beëindigen.
Hoe werkt het Huurderssyndicaat samen met partners om huurders te ondersteunen?
De aanwezigheid van het Huurderssyndicaat in de West-Limburgse gemeenten is belangrijk. Na afspraak kunnen huurders 2x per week, maandagnamiddag en op donderdagvoormiddag naar het stadhuis van Beringen komen, waar een adviseur van het Huurderssyndicaat aanwezig is. We staan ook ter beschikking van de gemeentelijke diensten en ijveren overal voor een sociaal lokaal woonbeleid en een concrete invulling op het recht op wonen.
Daarenboven zijn verhuurders partners en geen tegenstanders. Onze organisatie wil inzetten op deze positieve relaties met bijvoorbeeld de Limburgse woonmaatschappij Wonen in Limburg of met de verschillende immobiliënmakelaars.
Hoe kunnen huurders lid worden van het Huurderssyndicaat?
Het is aangewezen om langs te komen met je huurovereenkomst. Je kan gemakkelijk een afspraak maken via www.huurderssyndicaat.be. Als dat niet lukt, kan de huurder telefonisch een afspraak maken. In Hasselt zijn er ook vrije spreekuren (maandag tussen 16.00 en 18.00 uur). De jaarlijkse kostprijs is 20 euro, je kan dan een heel jaar lang bij ons terecht met vragen en ontvangt 4x per jaar het magazine Huurdersblad.
Tips
Tip 1: Zit je als huurder met twijfels? Contacteer dan zo snel mogelijk het Huurderssyndicaat!
Tip 2: Meld alles steeds schriftelijk! Zo heb je bewijs dat je aan de meldingsplicht hebt voldaan. Maak je telefonische afspraken? Zet deze nadien nog even op mail waarin je de inhoud van het gesprek herhaalt en eventueel ook de belofte die gedaan werd.
Tip 3: Heb je een gezin met 2 of meer kinderen of met een persoon met een handicap en ben je huurder? Dan kan je een korting aanvragen op de onroerende voorheffing. Dit kan tot enkele honderden euros per jaar opleveren.
Dit artikel werd mogelijk gemaakt met de steun van de Vlaamse overheid.